Geavanceerd zoeken

ENA 5 kwellingen tijdens het spoelen

jura_frustrated

Zondag, 11. December 2011, 14:23 Uhr

Unregistered

Hallo,

misschien heeft iemand een tip voor me.
Mijn Jura ENA 5 is nu bijna 3 jaar oud. Sinds ongeveer 2 dagen, na het beëindigen van het spoelproces, klinkt de machine, zowel bij het in- als bij het uitschakelen, alsof de brouwinstallatie zichzelf kwelt of blokkeert. De
machine schakelt dan ook niet zoals gebruikelijk uit, maar gaat terug naar "Ready".

Naar mijn mening is de koffiebereiding in orde, en zonder merkbare geluiden. Alleen het koffiezetapparaat is vrij vochtig. Ik heb de brouwinstallatie al volledig gedemonteerd en

gereinigd of gesmeerd. De zeehonden en de brouwzeef maken voor mij een goede optische indruk. Op dit moment ben ik nogal hulpeloos wat de trekker zou kunnen zijn. Alvast bedankt voor elke goede tip.
PS: Sorry als ik in het verkeerde forum
post, maar ik heb niet snel een forum voor ENA-machines gevonden. Recht ENA 5

Hisholy

Zondag, 11. December 2011, 15:15 Uhr

*

Expert

Groep: Moderatoren

Bijdragen: 3157

lidmaatschapsnummer..: 22

Lid sinds: 10.01.2005

Vervang de optisch goed uitziende zuigerveren van de zeteenheid en de machine loopt weer goed.

jura_frustrated

Woensdag, 14. December 2011, 23:22 Uhr

Unregistered

Zoals verwacht heeft de vervanging van de zuigerafdichtingen niet tot enige verbetering geleid. Heeft
iemand anders enig idee wat ik met mijn noodlijdende rechtenstudie
zou kunnen doen?

Zoals gezegd komen de gekwelde geluiden alleen voor bij het afspoelen of bij het afspoelen van de bovenste zuiger en slechts één keer op en neer. Het klinkt dan alsof de zeteenheid blokkeert en de machine gaat terug naar "Klaar".



Bij het zetten van koffie is het proces volkomen normaal en zonder merkbaar lawaai. Hoe moet je precies in de uitgangspositie komen, want met de brouwkamer open en de zuiger in de onderste positie is er naar mijn mening ongeveer 2 tanden op het aandrijfwiel

speling.
Alvast bedankt voor elke goede tip.

W1cht3lm@nn

Donderdag, 15. December 2011, 02:10 Uhr

*

Experts

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 676

lidmaatschapsnummer..: 7258

Lid sinds: 19.02.2010

QUOTE
Zoals verwacht heeft de vervanging van de zuigerafdichtingen niet tot enige verbetering geleid.

Controleer de poten.
Zie hier: /forums/...?showtopic=6497Makkelijk
opwarmen met een aansteker en tegelijkertijd zachtjes naar buiten buigen met een brede schroevendraaier, dus 1 à 2 mm
.
Als alternatief kan een instelbaar soldeerstation met een brede punt worden gebruikt om tot 150°C te verwarmen.



QUOTE
Heeft iemand anders enig idee wat ik met mijn gekneusde rechtenstudie zou kunnen doen?

Is dit het nieuwere model met een wegwerphendel? ph34r.gif



--------------------
Quick Mill 05000 "Unique Edition", WMF Ecco

jura_frustrated

Zondag, 18. December 2011, 19:50 Uhr

Unregistered

Ook de tip met de pallen was niet nuttig voor mijn advocatenkantoor.

Intussen ben ik erachter gekomen dat de ontwateringsklep op geen enkel moment wordt geactiveerd. Heeft iemand ooit een defect gehad aan de magneetschakelaar?

Heeft iemand een schakelschema van de ENA 5 voor mij? Ik wil graag controleren of de besturing in orde is of dat er nog niets door de besturing is geleverd. Maar op dit moment heb ik geen idee wat de pin-out van de 4-pins connector is en welke bedrijfsspanning nodig is.

Hisholy

Montag, 19. December 2011, 06:10 Uhr

*

Expert

Groep: Moderatoren

Bijdragen: 3157

lidmaatschapsnummer..: 22

Lid sinds: 10.01.2005

De aftapmagneet wordt met netspanning bediend en via een relais op de voedingskaart aangestuurd.

Martin_Si

Montag, 02. Januar 2012, 18:54 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 5

lidmaatschapsnummer..: 14724

Lid sinds: 02.01.2012

Hallo jura_frustrated en alle anderen,

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn Ena5. Ze is pas ongeveer 2 jaar oud en vertoont dezelfde symptomen als de jouwe (gekweld geluid na het spoelen, vochtige pompoen), het schoonmaken van de brouwerijgroep hielp hier ook niet.

Heb je ondertussen een oplossing gevonden? Dat zou me veel helpen. Ze maakt nog steeds koffie, maar ik hou niet van het geluid daarvan. sad.gif

Veel groetenMartin

Hisholy

Montag, 02. Januar 2012, 19:40 Uhr

*

Expert

Groep: Moderatoren

Bijdragen: 3157

lidmaatschapsnummer..: 22

Lid sinds: 10.01.2005

Dit is de standaardfout, zuigerringen zijn versleten.

Martin_Si

Montag, 02. Januar 2012, 22:50 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 5

lidmaatschapsnummer..: 14724

Lid sinds: 02.01.2012

Bedankt voor de tip!

Ondertussen heb ik de brouwinstallatie gedemonteerd, volledig gedemonteerd, grondig gereinigd en opnieuw gemonteerd, nu kan de machine de hele cyclus weer zonder problemen doorlopen. De zuigerveren zagen er nog relatief goed uit, maar ik zal waarschijnlijk nieuwe bestellen als het probleem zich binnenkort weer voordoet.

Veel groeten en een mooie AbendMartin

Martin_Si

Montag, 09. Januar 2012, 20:52 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 5

lidmaatschapsnummer..: 14724

Lid sinds: 02.01.2012

Dus, na twee dagen, dezelfde symptomen als voorheen... Vandaag is de brouwerijgroep reparatieset gearriveerd, ik heb de twee zuigerveren vervangen en de zuiger ingevet, en ze klinkt nu veel, veel beter. smile.gif

De reparatieset bevatte vijf extra afdichtingsringen, 2x O-ring voor de drukslang, 2x O-ring stijgbuis en 1x O-ring inlaataansluiting. Moet ik ze ook vervangen?

Bedankt voor de tips,

mooie avondMartin

Hisholy

Dinsdag, 10. Januar 2012, 09:31 Uhr

*

Expert

Groep: Moderatoren

Bijdragen: 3157

lidmaatschapsnummer..: 22

Lid sinds: 10.01.2005

Ik zou de afdichtingen alleen vervangen als dat nodig is (lekkage).

Martin_Si

Woensdag, 11. Januar 2012, 00:06 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 5

lidmaatschapsnummer..: 14724

Lid sinds: 02.01.2012

Hm, het verwisselen van de zuigerringen heeft helaas maar tijdelijk geholpen, vanmorgen was er alweer het gemartelde geluid van de spoelingsad.gif. Enig idee wat daar nog meer de reden voor kan zijn?

Dank uMartinEdit: ik heb nu het gedrag van de machine weer geobserveerd om het probleem tot op de bodem uit te zoeken. Tijdens het spoelproces gebeurt het volgende:1. Het tandwiel beweegt naar de onderste eindstand zoals normaal2. Weer een beetje naar boven, nog steeds zoals gewoonlijk3. Nu gaat hij weer naar de onderste eindpositie, en stopt daar, terwijl wij proberen door te gaan met het gemartelde geluid. 4. Na enkele seconden geeft hij het op, gaat hij weer omhoog en gaat hij in de "ready"-modus. Wat mij
opviel is dat, zoals hierboven beschreven door jura_frustrated, tijdens het hele spoelproces de aftapkraan nooit wordt geopend (als de veronderstelling juist is dat de DV
wordt geopend door de pen naast de wateraansluiting van de zeteenheid). Het ventiel wordt ook nooit geopend tijdens de koffiebereiding. Het lijkt
me
dus een probleem van de magneetschakelaar, of wat denk je? Is er iets wat je als leek kunt doen, of moet de machine worden onderhouden?
Ik zou erg blij zijn als iemand een tip voor me had! Ik ben de komende weken op vakantie, maar ik ben erg blij als ik hier na mijn vakantie wat tips vind (en dan
krijg ik
weesmile.gifr
koffie
) Veel groetenMartin

Cypress

Montag, 13. Februari 2012, 23:04 Uhr

Unregistered

Hallo, iedereen,

Jura Ena 53 jaar oudIk kan ook het foutenpatroon in mijn machine begrijpen: Probleem tijdens het spoelproces. De motor "kwelt" zichzelf tijdens het spoelen. Het spoelproces duurt 42s in plaats van 16s. 1. handmatige start van het spoelproces via de servicefunctie. 2. de zuiger van de brouwerijgroep beweegt zich normaal gesproken naar de onderste eindpositie OK. 3. de plunjer beweegt zich lichtelijk terug naar boven, OK
4. de ram beweegt weer naar beneden en vanuit een bepaalde positie (ca. 1-2 cm voor de eindaanslag)
beweegt
hij
ca. 26s
als tegen een weerstand
van perslucht. De aandrijfmotor voor de beweging van de ram blijft onder spanning en geeft dus een permanent sterk zoemend geluid. niet OK 5. 42 seconden na het begin van het spoelproces beweegt de ram weer naar boven. OK 6. het spoelproces is voltooid en het display toont "Ready" OK.
Ik bedoel dat het spoelproces ooit 16 seconden duurde. Ik heb het vermoeden dat de ontwateringsklep tot aan punt 4 geopend moet worden. Maar dat zal het
niet
zijn
. Als ik de ontwateringsklep op tijd 4 open, zal er water en lucht door de ontwateringsklep ontsnappen en zal het spoelproces na ongeveer 16 seconden beëindigd zijn.
Bij het uitschakelen van de machine wordt het spoelproces uitgevoerd, maar de machine schakelt niet uit. Na de spoeling geeft het display weer "Ready" aan. De machine schakelt pas uit als de aan/uit-schakelaar weer wordt ingedrukt. Dit was niet het geval voor dit foutenpatroon.
Het ging automatisch af na de spoeling. Bovendien is het niet meer mogelijk om de machine uit te schakelen met de timermodus, bijv. na 0,5 uur. Info: De zuigerveren van de brouwerijgroep (d.w.z. die op de "ram") zijn al vervangen. Fout blijft.
Ook hier de vraag zoals voorheen. Heeft iemand deze fout ooit hersteld? Of is het ook hier standaardreparatie voor 155€ zou
de oplossing
zijsad.gifn

Bedankt
voor de tipsGroetenCypres

Martin_Si

Vrijdag, 06. April 2012, 09:26 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 5

lidmaatschapsnummer..: 14724

Lid sinds: 02.01.2012

Hallo,

Dus, ik heb eindelijk het probleem opgelost en de machine werkt weer... smile.gif

Het probleem was de motor die de aftapkraan opent, die blijkbaar afscheid had genomen. Ik heb een nieuwe gekocht en na EInbau loopt alles zoals het hoort, de klep gaat open en dicht tijdens het spoelproces en dus is het "gemartelde" geluid weg.

Om de motor te verwisselen moet u het juiste deksel verwijderen en vervolgens een schroef verwijderen die het plastic gedeelte met die van de printplaat vasthoudt. De printplaat met het plastic gedeelte kan naar de linker voorkant worden gevouwen, zodra alle kabels in het rechtergedeelte zijn losgekoppeld (ATTENTIE, haal de stekker eerst uit het stopcontact! ). Daarachter zit de motor, vastgezet met twee schroeven.

Veel groeten

Martin

PS: Uit interesse werd ergens verderop in de schroefdraad vermeld dat de afwateringsmotor op netspanning werkt... Maar met mijn goedkope multimeter heb ik eerder zo'n 25 V gemeten, maar de spanning is maar zo kort dat ik het niet zeker weet. Weet iemand wat er nu is?

elperaki

Zondag, 22. April 2012, 22:40 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 1

lidmaatschapsnummer..: 16007

Lid sinds: 21.04.2012

Hallo,

We hebben ook het probleem met onze C5 met betrekking tot het harde geluid tijdens de spoeling, maar vreemd genoeg alleen zo nu en dan. Voor het eerst deed dit probleem zich voor tijdens de garantieperiode. We hebben de machine naar de serviceafdeling gebracht en daarna heeft hij 6 maanden lang perfect gewerkt. Helaas weten we niet wat er toen is gedaan. In het weekend kwam het lawaai weer 2 tot 3 keer achter elkaar voor tijdens het spoelen, daarna kregen we weer een paar keer zonder problemen onze koffie binnen.

Heeft iemand hier een verklaring voor?

Gegroet
, Elperaki

 Seite 123