Geavanceerd zoeken

CafeRomatica 855, 845, 830

Verschillen?

xyler   

Zondag, 08. April 2012, 09:15 Uhr

*

Koffiekenners

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 25

lidmaatschapsnummer..: 15837

Lid sinds: 07.04.2012

Hallo,

keek naar de Nivona apparaten bij Nivona en vroeg zich af wat het verschil is? Alles wat me opviel
: De 855 is de enige die heeft: "bekerrustplaats actief verwarmbaar" - wat ik zonder kan
. Het
enige verschil tussen de 845 en de 830 is dat de 830 nog steeds de DUO
mist
op het punt "OneTouch-SPUMATORE
(cappuccino met een druk op de knop)" (kan zonder 2 capouccino's tegelijk te maken - vooral met 100€ minder). Voor elke keer dat het ene "uitrustingsverschil" altijd 100€ verschil is - of heb ik iets gemist?
De
eigenaren van de Nivona units moeten net als bij WMF tevreden zijn (helaas zijn er zelfs met de beste bedrijven steeds weer slechte ervaringen opgedaan

). Wat mij tot nu toe opviel bij het zoeken naar aanbiedingen: 6 dealers gevonden, die allemaal vrijwel hetzelfde eisen. Ik heb nog nooit zo'n prijsafstemming gezien. Tenzij ik in Polen koop - daar zie je een "prijssprong"rolleyes.gif.


Ik neem aan dat de 855 en 845 de opvolgers zijn van 850 en 840? Zijn er verschillen, behalve de naam? (De voorgangers (?) worden nog steeds aangeboden - en natuurlijk goedkoper)



--------------------
Derzeit
eine Nespresso-Maschine (will ich beenden) und durch KVA ersetzen
eine Rocket Classic (E61-Brühgruppe) + Mahlkönig Vario

Kaffeeböhnchen

Zondag, 08. April 2012, 16:48 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 20

lidmaatschapsnummer..: 14711

Lid sinds: 01.01.2012

Hoi, we hebben ze ook allemaal bekeken en we hebben niet meer verschillen gevonden dan je hebt beschreven.
We hebben gekozen voor de 830, omdat we de kopjesverwarmer en de
dubbele cappus ook niet nodig hebben.

Hebben de machine nu sinds

11 november en zijn zeer tevreden.

Heerlijke koffie, supergemakkelijk schoon te maken en over het algemeen heel rustig, zodat we om 6 uur 's morgens in onze open keuken

kunnen beginnen

(zonder dat iedereen uit bed valt die daadwerkelijk

wil

slapen

).

Conclusie: We zouden

ze opnieuw kopen! oh ja
, de prijzen: De Nivona's zijn alleen verkrijgbaar bij de vakhandel en zijn onderworpen aan de prijscontrole van de fabrikant. Ze zijn alleen verkrijgbaar met een verschil van 5 of 10 Euro, maar ze trekken zich
niet echt terug. Hebben een
mooie PasenClaudia

xyler

Montag, 09. April 2012, 07:56 Uhr

*

Koffiekenners

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 25

lidmaatschapsnummer..: 15837

Lid sinds: 07.04.2012

Hallo, koffiejongen,

bedankt voor de nuttige info! dus de beslissing, of het een Nivona wordt, is genomen. In aanmerking genomen heb ik nog steeds (prijsklasse tot 1000€):WMF 450 bij 1010€Bosch VeroBar Exclusief bij 890€Bosch VeroBar 100 bij 780€ Als ik daarnaar kijk bij Bosch
,http://www.bosch-home.com/de/product-compa...59DE,TES703F1DEist

de Exklusiv een VeroBar 300 maar bij 70€ goedkoper
. Volgens de dealer een promotie van Bosch naar de aankondiging.
Het enige
verschil met de "normale 300" is met:ADDITIONAL_PROPERTY_15

a DMK in plaats van DPC -

wat deze functie ook betekent?

Het enige verschil

tussen VerBar 300 en 100 bij temperatuurniveaus

:100:

Warm water: 2 niveaus, koffie: 3 niveaus 300

:



Warm water

: 4 instellingen, koffie: 3 instellingenWarm water: 4 instellingen, koffie: 3

instellingenAls het alleen om heet water gaat en niet om de watertemperatuur voor het zetten van koffie

, kan het me niet schelen! De 100

heeft geen kopjes voorverwarmen -

zelfs niet voor mij.

De 300 heeft een melkverpakking bij zich, omdat ik die overbodig vind, omdat die ook direct uit de melkpak

of een andere verpakking

kan worden gehaald

.

Heb ik

verschillen over het hoofd gezien?
De Nivona biedt het meeste comfort (kan me mijn "koffie" geven, die ik niet kan vinden in de VeroBar) en zou, van wat ik heb gelezen, min of meer identiek moeten zijn aan de VeroBar. Ik vind de melkoplossing van de Nivona ook beter gemaakt. De VeroBar is de enige (hier genoemd) waar ik de beker voor de melk ergens anders
moet
zetten
.

De WMF450 heeft een All-in-One output, die ik geweldig vind (wat ik kan zien, de Nivona

heeft

ook

- toch?

)De WMF is waarschijnlijk het bedrijf van de drie die de meest betrouwbare technologie

biedt.
(Trouwens, ik weet zo weinig antwoorden met zo veel bezoeken alleen van "koffieforums" (2)).



--------------------
Derzeit
eine Nespresso-Maschine (will ich beenden) und durch KVA ersetzen
eine Rocket Classic (E61-Brühgruppe) + Mahlkönig Vario

Kaffeeböhnchen

Montag, 09. April 2012, 17:41 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 20

lidmaatschapsnummer..: 14711

Lid sinds: 01.01.2012

Hallo xyler,

Als je met een alles-in-één-uitgang bedoelt dat je het kopje niet hoeft te verplaatsen om melk en koffie te krijgen, dan is dat wel zo.
Het heeft de melkuitloop in het midden, links en rechts daarvan
de twee koffie-uitlopen en iets verderop de heetwateruitloop.
Het melksysteem is zo gemaakt dat de weg van de melkpak naar de uitgang zo kort mogelijk is. Dit betekent dat alles snel en eenvoudig kan worden gereinigd. Als u melk heeft getrokken, wordt u verzocht het melkpad na slechts 1 minuut te spoelen. Je kunt het dan
wel, maar je hoeft het niet te doen. Je kunt nog steeds melkschuim blijven trekken.
U zult het echter snel merken als het melkschuim niet zo perfect continu is. Ik spoel dus altijd heel snel nadat de melk is aangezogen en één keer per week
demonteer
ik het melksysteem
en maak ik de slang en de afvoer schoon met een borstel. Het is echt makkelijk. Regelmatig wordt u gevraagd het systeem
te reinigen en
te ontkalken.

U kunt de berichten ook negeren

en koffie halen tot u er tijd voor heeft.
Helaas kan ik je niets vertellen over de Boschs;
ik weet niet
wat de
afkortingen betekenen.
We hebben onze machine gekocht bij een dealer die Nivona, WMF
, DeLonghi en Jura verkoopt.

Hij had de laatste tijd veel moeite met de service bij WMF en wilde ons

daarom afraden.

En in verhouding zou hij minder reparaties hebben bij Nivona dan bij de

anderen. Dus zijn verklaring.
Daar rekenden we al een tijdje op. We zullen zien wanneer er problemen zijn de eerste keer. Ik probeerde de Nivona-hotline toch al en was
aangenaam verrast.

Zeer snelle, aardige en competente hulp (had vragen over waterfilter

en ontkalking).
Ik wens je veel plezier bij het kiezen en uitproberen
.
Claudia

xyler   

Montag, 09. April 2012, 17:55 Uhr

*

Koffiekenners

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 25

lidmaatschapsnummer..: 15837

Lid sinds: 07.04.2012

Het verschil tussen de Nivona 830 en 765 is dat de 765
OneTouch-SPUMATORE (Cappuccino met één druk op de knop)
ontbreekt en natuurlijk ook de bijbehorende reiniging
Automatisch spoelonderhoud voor OneTouch-SPUMATORE

Wat is de capuccino precies met een druk op de knop?
Betekent dit alleen dat ik niet twee keer op de knop hoef te drukken - dus 1x voor
espresso en 1x voor opgeschuimde melk?

En het automatische vaatwassysteem betekent dat het mijn melk- en koffieruimte

reinigt met een druk op de knop in plaats van met 2?
Kon ik de capuccino ook niet met een druk op de knop via "Mijn
koffie" realiseren?
Wat betekenen
de ontbrekende persoonlijk

programmeerbare koffierecepten

van de 765
precies
?

Wat kan ik precies niet

programmeren

met de 765

?
Het prijsverschil tussen de twee KVA is immers ongeveer 150€ en het enige verschil is waarschijnlijk iets meer software - want de 765 moet aan dezelfde eisen voldoen als de 830.



--------------------
Derzeit
eine Nespresso-Maschine (will ich beenden) und durch KVA ersetzen
eine Rocket Classic (E61-Brühgruppe) + Mahlkönig Vario

xyler

Montag, 09. April 2012, 18:10 Uhr

*

Koffiekenners

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 25

lidmaatschapsnummer..: 15837

Lid sinds: 07.04.2012

Koffieboon

oké. Je lijkt bijna op hetzelfde moment als ik te hebben geschreven... biggrin.gif Ja, zo begreep wink.gifik het melkpunt Nou, wat verkopers zeggen - zelfs als ze beide merken aanbieden ...
Ik vertrouw ze
blink.gif niet, want je weet nooit waar ze een hogere winstmarge hebben. Om ze te "vertrouwen" zou ik goede ervaringen moeten hebben opgedaan. Jura is eigenlijk al dood voor mij door de niet verwijderbare brouwinstallatie. Nou - Nivona is een Zwitsers bedrijf en Zwitserse bedrijven hebben meestal een goede reputatie op het gebied van kwaliteit.
Moet toch
via internet kopen, want ik kan geen winkel vinden voor WMF-koffiemachines of Nivona in Wenen waar ik het in het echt kan zien en proeven.

De dealer waar ik mijn filterhouder heb gekocht is een zeer goede - maar hij heeft alleen filterhouders en honderden koffiesoorten biggrin.gif-

dus geen MSW.

(Dealer heeft me meerdere malen bezocht, omdat er een probleem was met mijn machine (altijd een vernis op waterbasis eronder) - service ter plaatse maakte deel uit van "zijn"

garantie) Bedankt voor
de InfosValentin



--------------------
Derzeit
eine Nespresso-Maschine (will ich beenden) und durch KVA ersetzen
eine Rocket Classic (E61-Brühgruppe) + Mahlkönig Vario

Kaffeeböhnchen

Montag, 09. April 2012, 18:20 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 20

lidmaatschapsnummer..: 14711

Lid sinds: 01.01.2012

Cappu met een druk op de knop betekent precies dat. Zet de beker neer en druk op een knop. Eerst wordt de melk bereid, dan wordt de koffie toegevoegd.

Of je dit kunt programmeren op de 765 op "My Coffee" kan ik me niet voorstellen, maar ik weet het niet.

Voor de programmering: Met de 830 kunt u alle parameters, d.w.z. koffiehoeveelheid, waterhoeveelheid, melkhoeveelheid, melkschuimhoeveelheid en temperatuur voor alle koffiespecialiteiten naar uw persoonlijke smaak instellen.
Terwijl u de koffie inschenkt, kunt u ook ingrijpen in het recept en veranderen wat u wilt. De opgeslagen instellingen
blijven echter behouden.
Ik heb een cafe latte geprogrammeerd op "My Coffee", omdat ik die miste bij de bestaande koffiespecialiteiten.

xyler

Montag, 09. April 2012, 18:30 Uhr

*

Koffiekenners

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 25

lidmaatschapsnummer..: 15837

Lid sinds: 07.04.2012

OK - bedankt, het antwoord was zoals verwacht.
Zoals verwacht kan/ wil ik
niet zonder
de extra functies van de 830
.
Ik denk het wel. Kijk maar eens goed naar de WMF 450 en WMF 500, want die zouden praktisch hetzelfde
kosten.
Als ik alle parameters van de instellingen van de 830 kan wijzigen - wat is dan het voordeel van "Mijn koffie"?



--------------------
Derzeit
eine Nespresso-Maschine (will ich beenden) und durch KVA ersetzen
eine Rocket Classic (E61-Brühgruppe) + Mahlkönig Vario

Kaffeeböhnchen

Montag, 09. April 2012, 18:49 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 20

lidmaatschapsnummer..: 14711

Lid sinds: 01.01.2012

Eigenlijk is het alleen zo dat als meerdere mensen de machine gebruiken, er een bijzonder ander recept kan worden geprogrammeerd zonder dat de persoon die de machine gebruikt de parameters elke keer tijdens de aankoop hoeft te wijzigen. In het begin had mijn zoon zijn koffie Lungo op, omdat hij bijzonder sterke koffie wilde.
Maar in de tussentijd is hij een normale drinker geworden en nu is er een cafe
latte.

xyler

Montag, 09. April 2012, 18:55 Uhr

*

Koffiekenners

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 25

lidmaatschapsnummer..: 15837

Lid sinds: 07.04.2012

Bedankt voor de steun. Oké!

Ik heb de verkiezing nu vernauwd tot
CafeRomatica 830
ofWMF
500 (bijvoorbeeld 450 biedt geen OneTouch-Capuccino aan, en zoals ik me vandaag realiseerde, wil ik dat hebben).



--------------------
Derzeit
eine Nespresso-Maschine (will ich beenden) und durch KVA ersetzen
eine Rocket Classic (E61-Brühgruppe) + Mahlkönig Vario

Pai Mei

Dinsdag, 10. April 2012, 14:59 Uhr

*

Koffiekenners

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 32

lidmaatschapsnummer..: 14755

Lid sinds: 04.01.2012

Hallo xyler

Ik kan de WMF 800 van harte aanbevelen. Met een beetje geluk kun je hem voor 1250 EUR nieuw krijgen. Als je budget het niet toelaat, dan is de WMF 500, die ik ook gemakkelijk boven een Nivona zou plaatsen. Natuurlijk moet je rekening houden met de aanzienlijk hogere prijs van een Nivona.

Kijk nog eens goed naar de machines ter plaatse. De WMF-brouwerijgroep (van Schaerer - ook gebruikt in gasmachines) is een klasse apart. Vergelijk het met dat van een Nivona. De constructie van een WMF is ook zeer goed doordacht - Connect & Clean systeem, behuizing ook zeer eenvoudig van binnenuit te reinigen, hoogwaardige schijfslijpmachine etc.

Dit wordt echter pas later duidelijk. De meeste mensen maken goede koffie als ze nieuw zijn. Zoals u zelf al zei, kunt u problemen hebben met elke fabrikant.

Ik kan uw beslissing tegen Jura begrijpen. Een niet-verwijderbare brouwinstallatie is voor mij ook een knock-out criterium.

xyler   

Dinsdag, 10. April 2012, 17:20 Uhr

*

Koffiekenners

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 25

lidmaatschapsnummer..: 15837

Lid sinds: 07.04.2012

Hallo Pai Mei,

dank u, ik verwachtte (ook) biggrin.gifsoortgelijke antwoorden ik heb een aanbod gevonden voor de WMF 800 bv. voor een tentoonstelling (460 covers) voor 1.200€ en geeft een jaar garantie. Waar anders een gebruikte WMF 800 met 9 maanden garantie voor 950€ (u zult de dealer - betere werkplaats - niet meer snel vinden) Het probleem met al deze aanbiedingen is dat ze uit Duitsland komen en ik in Wenen ben, wat vaak moeilijk kan zijn in garantie- of garantiegevallen ... (en ook de verzending is duur - als het bijvoorbeeld nodig is voor garantiegevallen...)In Oostenrijk is het goedkoopste wat ik tot nu toe heb gevonden de Amazone voor 1.375€ en ik weet dat er geen problemen zijn met garantiegevallen. Het grote voordeel (voor mij!) van de WMF 800 ten opzichte van de 500 is mij nog niet bekend. Het enige zichtbare voordeel is dat ik vermoed dat de 800 robuuster is. De komende 2-3 jaar heb ik een verbruik van ongeveer 30 kopjes per week (daarna zal het meer dan verdubbelen als vriendinnetje bij mij intrekt). Moet ook zeggen dat de Nivona-eenheden meestal ook zeer tevreden gebruikers hebben. Maar ik denk nog steeds dat de WMF een beetje hoger in kwaliteit moet worden beoordeeld. De Nivona is het betere speelgoed, denk ik. U kunt waarschijnlijk meer spelen met programmeerbare instellingen. wink.gif (Optisch is het zo'n beetje wat ik het leukste vind - maar het is geen krijger voor mij (maar voor mijn vriendin, die niet gevraagd tongue.gifwordt)
Last
unsure.gif but not least: Als ik ervan overtuigd ben dat bijvoorbeeld 300€ meer voor de 800 de moeite waard is, dan zou ik het uitgeven. Alleen dat het de moeite waard is voor mij, ik wist nog niet
(Nou, waar te
kijken in Wenen - niets gevonden tot nu toe ...
)Addendum
- Ik heb de werkplaats gevonden

: Demonstratie-eenheid met slechts zeer weinig dekt vers uit de werkplaats met 12 maanden xxx koffie

garantie voor slechts 1050,00 EURvery

goed bewaard gebleven WMF 800 zwart bijna nieuw, met nog steeds 9 maanden

WMF fabrieksgarantie! klinkt

goed. Maar in Duitsland... (met de 9 maanden nog bestaande fabrieksgarantie, maar het mag niet uitmaken) Hij heeft ook Schaerer Opal in de aanbieding - ook

ik vaste wateraansluiting. Hier is een voorbeeld
: Schaerer Opal volautomatische koffiemachine
met watertankMachine

zonder lak in de standaard uitvoering vanaf

390,00 EURGetest

en

gereinigdDe

machine is vers gerepareerd, is technisch in topconditie in de ongelakte originele kleur (antracietbruin of matzwart

).

De foto's zijn slechts voorbeeldfoto's, de aangekochte machine wordt door mij pas na de aankoop volgens uw wensen geassembleerd.



--------------------
Derzeit
eine Nespresso-Maschine (will ich beenden) und durch KVA ersetzen
eine Rocket Classic (E61-Brühgruppe) + Mahlkönig Vario

Pai Mei

Dinsdag, 10. April 2012, 19:05 Uhr

*

Koffiekenners

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 32

lidmaatschapsnummer..: 14755

Lid sinds: 04.01.2012

QUOTE (xyler @ dinsdag 10 april 2012, 16:20 uur)
Het grote voordeel (voor mij!) van de WMF 800 ten opzichte van de 500 heb ik nog niet ontdekt. Het enige zichtbare voordeel is dat ik vermoed dat de 800 robuuster is. De komende 2-3 jaar heb ik een verbruik van ongeveer 30 kopjes per week (daarna zal het meer dan verdubbelen als vriendinnetje bij mij intrekt).

Moet ook zeggen dat de Nivona-eenheden meestal ook zeer tevreden gebruikers hebben. Maar ik denk nog steeds dat de WMF een beetje hoger in kwaliteit moet worden beoordeeld. De Nivona is het betere speelgoed, denk ik. U kunt waarschijnlijk meer spelen met programmeerbare instellingen. wink.gif
(Optisch gezien is het zo'n beetje wat ik het leukste vind - maar het is geen krijger voor mij (maar voor mijn vriendin, die niet gevraagd tongue.gifwordt)


De meest opvallende verschillen met de 800 zijn het thermoblok in plaats van de roestvrijstalen ketel, geen latte macchiato functie (misschien belangrijk voor de vriendin?), de tuit is niet geschikt voor hoge glazen, geen Connect & Clean, kegelslijpmachine in plaats van schijfslijpmachine (dat is te horen), bekerinhoud 20/dag in plaats van 35/dag op de 800 (hoewel dat genoeg zou moeten zijn voor privégebruik).

En wat betreft de kwaliteit ten opzichte van de Nivona, raad ik aan om de apparaten live op locatie te bekijken. Dan wordt het misschien duidelijker. Niet dat de Nivona echt slecht is, maar de mechanische constructie kan de WMF niet bijbenen, wat voor mij belangrijker zou zijn dan welke programmering dan ook.

De WMF 800 heeft alle instelmogelijkheden die u nodig heeft. Brouwtemperatuur, waterhoeveelheid, melkschuimhoeveelheid, maalgraad, maalduur, cupmaat, aan en uit timer.

Ik kan niets zeggen over de prijzen in Oostenrijk. Maar op Ebay vindt u al nieuwe apparaten voor de prijs. Maar in geval van twijfel accepteer ik liever de extra prijs en bestelling bij Amazon.


xyler

Dinsdag, 10. April 2012, 19:29 Uhr

*

Koffiekenners

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 25

lidmaatschapsnummer..: 15837

Lid sinds: 07.04.2012

QUOTE (Pai Mei @ dinsdag 10 april 2012, 19:05 uur)
De meest opvallende verschillen met de 800 zijn het thermoblok in plaats van de roestvrijstalen ketel, geen latte macchiato functie (misschien belangrijk voor uw vriendin?), de tuit is niet geschikt voor hoge glazen, geen Connect & Clean, kegelslijpmachine in plaats van schijfslijpmachine (dat kunt u horen), bekerinhoud 20/dag in plaats van 35/dag bij de 800 (hoewel dit ook voldoende zou moeten zijn voor privégebruik).

Oké, latte macchiato interesseert geen van ons beiden. We willen koffie met melk drinken en geen melk met koffie! We
zijn allebei cappucino vrienden - het liefst
bij wijze van spreken, als ze bij de hand zijn - AIDA-stijl. Dat betekent nog een scheutje room bij de geschuimde melk. Ik ben ook een vriend van de koets met één paard (die waarschijnlijk buiten Wenen/Oostenrijk staat) die bijna niemand kent. wink.gif

Ik beschouw de ketel niet per se als een voordeel - en daar ben ik niet alleen mee. Het ontkalken van een ketel alleen

? Met mijn zeef laat ik het ontkalken van de ketel waarschijnlijk met rust... blink.gif

Connect & Clean is leuk - maar met de 500 heb ik dat ook! Ik hoef alleen maar een glas water te zetten waar ze het water voor de schoonmaak vandaan haalt - stoort me niet. Lawaai stoort me niet, als je dat bedoelt met "het is gehoord". Het is in de

keuken. Je gaat erheen, maakt een kopje koffie, luistert even naar het lawaai en gaat weer weg.
Ik controleer meteen de hoogte van de tuitjes - als het verschil relevant is voor mijn bril/kopjes! Voor zover ik
weet
heeft de 500 alle benodigde instelmogelijkheden
. Ik zal ook proberen te controleren. (De Nivo830 heeft het zeker.
)Maar wat zegt u van het genoemde aanbod van 1.050€ de 800 Black. Ziet er goed uit, hè? De
dealer heeft 470 beoordelingen op eBay en 100% - dus het zal oké zijn!

(Addendum: denk dat je het begrepen hebt, je zei dat

je de extra kosten voor een nieuwe zou betalen - toch?)Controleer de insteloptie op de 500:U kunt de volgende instellingen aanpassen: - waterhoeveelheid - koffiesterkte - melkhoeveelheid - pre-brew (aroma ontwikkeling
)Dus
kan
alles aanpassen - zou niet weten wat
het nog meer zou moeten kunnen doen? De prijs zou dan zijn:
WMF 500 voor 1.
000€ newWMF

800 zwart voor 1.050€ gebruikt met 9 maanden garantie van WMF en 12 maanden garantie van de

verkoperNivona

830 voor 1.000€ nieuw



--------------------
Derzeit
eine Nespresso-Maschine (will ich beenden) und durch KVA ersetzen
eine Rocket Classic (E61-Brühgruppe) + Mahlkönig Vario

Pai Mei

Dinsdag, 10. April 2012, 20:12 Uhr

*

Koffiekenners

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 32

lidmaatschapsnummer..: 14755

Lid sinds: 04.01.2012

Ik heb net de verschillen op een rijtje gezet zonder ze een grote waardering te geven.

De individuele punten zijn heel anders te zien, we drinken bijvoorbeeld graag af en toe een latte. wink.gif Of het nu gaat om een ketel of een doorstroomwaterkoker kan anders worden gezien. Maar ik zie duidelijk de voordelen van de ketel. Het werkt efficiënter (alleen het water moet worden verwarmd in plaats van het metalen blok van de instant waterverwarmer), is duurzamer en de temperatuur is stabieler tot een bepaalde hoeveelheid koffie. Het is ook gemakkelijker om te ontkalken.

Dan zou de WMF 500 volledig voldoende zijn voor u. In principe kan het alles doen wat de 800 kunnen doen, behalve wat ik heb opgesomd. Maar het belangrijkste, de brouwerijgroep, is in beide machines identiek.

Het aanbod voor de WMF 800 klinkt goed. Mits het echt maar een paar covers heeft.

 Seite 12